Hibás teljesítéshez kapcsolódó alapfogalmak, tájékoztató, GYIK, dokumentum minták
Tisztelt Látogató!
Ezen oldalon összefoglaltuk a jótállási és kellékszavatossági fogalmakat, dokumentumokat és magyarázatokat. Szeretnénk segíteni önöket a jogaik pontosabb megértésében és tájékoztatást adni ezen jogok gyakorlásával kapcsolatban.
Alapfogalmak
Hibás teljesítés:
Az új Polgári Törvénykönyv (Ptk.) 6:157. §-ának hibás teljesítésre vonatkozó főszabálya szerint a kötelezett hibásan teljesít, ha a szolgáltatás a teljesítés időpontjában nem felel meg a szerződésben vagy jogszabályban megállapított minőségi követelményeknek.
Nem teljesít hibásan a kötelezett, ha a jogosult a hibát a szerződéskötés időpontjában ismerte, vagy a hibát a szerződéskötés időpontjában ismernie kellett.
Fontos szabály, hogy fogyasztó és vállalkozás közötti szerződésben semmis az a kikötés, amely vonatkozó törvényi fejezetnek a kellékszavatosságra és a jótállásra vonatkozó rendelkezéseitől a fogyasztó hátrányára tér el.
Jótállás:
A jótállás - hétköznapi és közismert nevén „garancia” - azt jelenti, hogy a jótállást nyújtó fél (eladó) a hibátlan teljesítésért olyképpen felel, hogy a jótállás időtartama alatt felmerült minőségi kifogás esetén a felelősség alól csakis akkor mentesül, ha bizonyítja, hogy a hiba oka a teljesítés után, jellemzően a termék fogyasztó által történő nem rendeltetésszerű használata vagy kezelése miatt keletkezett.
Kellékszavatosság:
A kellékszavatosság lényegében azt jelenti, hogy bármilyen termék eladásáról is legyen szó, a kötelezett (a termék eladója, a szolgáltatásnyújtást teljesítő fél) a termék hibájáért (pontosabban: a vásárláskor a termékben már meglévő hiba-ok miatt bekövetkező hibáért) kellékszavatossági felelősséggel tartozik.
Az adásvételi szerződésekben az eladói pozícióban lévő fél ezen felelősségét csakis a termék olyan hibája alapozza meg, amely hibának az oka már megvan a termékben a vásárlás pillanatában is, csak akkor még nem felismerhető (ezért nevezik rejtett vagy gyártási hibának).
Az eladó kellékszavatossági felelőssége objektív, vagyis független attól, hogy tudta-e, hogy hibában (pontosabban hiba-okban) szenvedő terméket adott el, vagy sem, tehát a jóhiszemű eladó is felel a hibás teljesítésért a vevővel szemben.
Termékszavatosság:
Az új Ptk. vezette be a termékszavatosság fogalmát, ami azt jelenti, hogy a vállalkozás által fogyasztónak eladott ingó dolog (azaz a termék) hibája esetén a fogyasztó követelheti a gyártótól, hogy a termék hibáját javítsa ki, vagy - ha a kijavítás megfelelő határidőn belül, a fogyasztó érdekeinek sérelme nélkül nem lehetséges - a terméket cserélje ki.
A termék akkor hibás, ha nem felel meg a terméknek a gyártó által történt forgalomba hozatalakor hatályos minőségi követelményeknek, vagy nem rendelkezik a gyártó által adott leírásban szereplő tulajdonságokkal.
Forrás: http://fogyasztovedelem.kormany.hu/node/146
Amennyiben bármilyen minőségi kifogása merül fel a webshopunkon vásárolt termékekkel kapcsolatban, kérjük jelezze elérhetőségeink egyikén.
Szükséges adatok kellékszavatossági igény benyújtása esetén:
- Rendelés szám
- Termék megnevezés vagy cikkszám
- Hiba rövid leírása
- Telefonos vagy e-mail elérhetőség megadása kapcsolatfelvétel céljából.
Szükséges adatok jótállási igény benyújtása esetén:
- Hibabejelentő lap kitöltése és eljuttatása részünkre postán, vagy e-mailben.
Fontos! Kérjük előzetes értesítés nélkül semmiképpen ne küldjön szervízünk részére hibás terméket. Utánvétes és portós csomagot átvételére előzetes egyeztetés után sincsen lehetőség.
A leggyakrabban felmerülő jótállási és kellék- és termékszavatossági kérdéseket tökéletesen és érhetően összefoglalja a A Fogyasztó Barát képsorozat, melyet a következő képre kattinta tekinthet meg.
Amennyiben további kérdése merülne fel, állunk rendelkezésre elérhetőségeink bármelyikén.
Dokumentum minták
JÓTÁLLÁSI TÁJÉKOZTATÓ
A jótállás időtartama egy év. A jótállási határidő a fogyasztási cikk fogyasztó részére történő átadás napjával kezdődik.
Nem tartozik jótállás alá a hiba, ha annak oka a termék fogyasztó részére való átadását követően lépett fel és a hibát
-
rendeltetésellenes használat, a használati-kezelési útmutatóban foglaltak figyelmen kívül hagyása
-
helytelen tárolás, helytelen kezelés, rongálás
-
elemi kár, természeti csapás
okozta.
Jótállás keretébe tartozó hiba esetén a fogyasztó
-
elsősorban – választása szerint – kijavítást vagy kicserélést követelhet, kivéve, ha a választott jótállási igény teljesítése lehetetlen, vagy ha az a vállalkozásnak a másik jótállási igény teljesítésével összehasonlítva aránytalan többletköltséget eredményezne. Figyelembe véve a szolgáltatás hibátlan állapotban képviselt értékét, a szerződésszegés súlyát és a jótállási igény teljesítésével a fogyasztónak okozott érdeksérelmet.
-
ha a vállalkozás a kijavítást vagy a kicserélést nem vállalta, e kötelezettségének megfelelő határidőn belül, a fogyasztó érdekeit kímélve nem tud eleget tenni, vagy ha a fogyasztónak a kijavításhoz vagy a kicseréléshez fűződő érdeke megszűnt, a fogyasztó – választása szerint – a vételár arányos leszállítását igényelheti, vagy elállhat a szerződéstől. Jelentéktelen hiba miatt elállásnak nincs helye.
A fogyasztó a választott jogáról másikra térhet át. Az áttéréssel okozott költséget köteles a vállalkozásnak megfizetni, kivéve, ha az áttérésre a vállalkozás adott okot, vagy az áttérés egyébként indokolt volt.
Ha a fogyasztó a termék meghibásodása miatt a vásárlástól számított három munkanapon belül érvényesít csereigényt, a vállalkozás nem hivatkozhat aránytalan többletköltségre, hanem köteles a terméket kicserélni, feltéve, hogy a meghibásodás a rendeltetésszerű használatot akadályozza.
A kijavítást vagy kicserélést – a termék tulajdonságaira és a fogyasztó által elvárható rendeltetésére figyelemmel – megfelelő határidőn belül, a fogyasztó érdekeit kímélve kell elvégezni. A vállalkozásnak törekednie kell arra, hogy a kijavítást vagy kicserélést legfeljebb tizenöt napon belül elvégezze.
A kijavítás során a termékbe csak új alkatrész kerülhet beépítésre. Nem számít bele a jótállási időbe a kijavítási időnek az a része, amely alatt a fogyasztó a terméket nem tudja rendeltetésszerűen használni. A jótállási idő a terméknek vagy a termék részének kicserélése (kijavítása) esetén a kicserélt (kijavított) termékre (termékrészre), valamint a kijavítás következményeként jelentkező hiba tekintetében újból kezdődik.
A jótállás nem érinti a fogyasztó jogszabályból eredő – így különösen kellék- és termékszavatossági, illetve kártérítési – jogainak érvényesítését.
Fogyasztói jogvita esetén a fogyasztó a megyei (fővárosi) kereskedelmi és iparkamarák mellett működő békéltető testület eljárását is kezdeményezheti. Az eljárásra a fogyasztó lakóhelye vagy tartózkodási helye szerinti békéltető testület illetékes. A fogyasztó belföldi lakóhelye és tartózkodási helye hiányában a békéltető testület illetékességét a fogyasztói jogvitával érintett vállalkozás vagy az annak képviseletére feljogosított szerv székhelye határozza meg. A békéltető testületek elérhetőségei megtalálhatóak a www.bekeltetes.hu oldalon.
A jótállási igény a jótállási jeggyel érvényesíthető. Jótállási jegy fogyasztó rendelkezésére bocsátásának elmaradása esetén a szerződés megkötését bizonyítottnak kell tekinteni, ha az ellenérték megfizetését igazoló bizonylatot - az általános forgalmi adóról szóló törvény alapján kibocsátott számlát vagy nyugtát - a fogyasztó bemutatja. Ebben az esetben a jótállásból eredő jogok az ellenérték megfizetését igazoló bizonylattal érvényesíthetőek. A fogyasztó jótállási igényét a vállalkozásnál érvényesítheti.
A vállalkozás a minőségi kifogás bejelentésekor a fogyasztó és vállalkozás közötti szerződés keretében eladott dolgokra vonatkozó szavatossági és jótállási igények intézésének eljárási szabályairól szóló 19/2014. (IV. 29.) NGM rendelet (a továbbiakban: NGM rendelet) 4. §-a szerint köteles – az ott meghatározott tartalommal – jegyzőkönyvet felvenni és annak másolatát haladéktalanul és igazolható módon a fogyasztó rendelkezésére bocsátani. A vállalkozás, illetve a javítószolgálat (szerviz) a termék javításra való átvételekor az NGM rendelet 6. §-a szerinti elismervény átadására köteles.
A jótállási kötelezettség teljesítése azt a vállalkozást terheli, amelyet a fogyasztóval kötött szerződés a szerződés tárgyát képező szolgáltatás nyújtására kötelez. (lásd Garanciajegy - Forgalmazó).
A tájékoztatóban nem meghatározott, vagy pontatlanul szereplő kérdésekben a 19/2014. (IV. 29.) NGM rendelet előírásai a meghatározóak.
JÓTÁLLÁSI JEGY
Tisztelt Felhasználó!
Köszönjük hogy megtisztelt minket bizalmával. Reméljük, hogy termékeink minden szempontból megfelelnek Önnek és az Ön megrendelőinek.
A jótállási idő a Magyarország területén történt vásárlás napjától számított 12 hónap.
Importálja: Vrec-Co Kft.
6763 Szatymaz, Kossuth utca 12.
Gyártja: VALUE Mechanical and Electrical Product CO., LTD
Jiulong Avenue,Western lndustrial District,Wenling,Zhejiang China
Szerviz neve, címe, telefonszáma: Vrec-Co Kft. 6763 Szatymaz, Kossuth utca 12.
+3662283481
Termék megnevezése:........................................................................................................................................
Termék típusa:....................................................................................................................................................
Gyártási száma (amennyiben van):....................................................................................................................
Forgalmazó cég neve:.........................................................................................................................................
Forgalmazó cég címe:.........................................................................................................................................
Vásárlás időpontja:.............................................................................................................................................
Kereskedelmi számla sorszáma:.........................................................................................................................
KIJAVÍTÁS ESETÉN TÖLTENDŐ KI!
A jótállási igény benyújtásának időpontja:........................................................................................................
Kijavításra átvétel időpontja:..............................................................................................................................
Hiba oka:
Kijavítás módja:
A termék fogyasztó részére történő visszaadás időpontja:.................................................................................
KIJAVÍTÁS ESETÉN TÖLTENDŐ KI!
A jótállási igény benyújtásának időpontja:........................................................................................................
Kijavításra átvétel időpontja:..............................................................................................................................
Hiba oka:
Kijavítás módja:
A termék fogyasztó részére történő visszaadás időpontja:.................................................................................
KICSERÉLÉS ESETÉN TÖLTENDŐ KI!
Kicserélés történt, melynek időpontja:...............................................................................................................
HIBABEJENTŐ LAP
Garancialévél 1.sz. melléklet
Készülék neve és típusa:................................................................................
Vásárlás Dátuma:...........................................................................................
Számla sorszáma:..........................................................................................
Vevő neve:.....................................................................................................
Vevő szállítási címe:......................................................................................
Vevő elérhetőségei:
E-mail:..........................................................................................................
Telefon:........................................................................................................
Hibajelenség:
Kiállította:
Dátum: Aláírás (P.H.)
JEGYZŐKÖNYV
a fogyasztó kifogásáról a fogyasztó és vállalkozás közötti szerződés keretében eladott dolgokra vonatkozó szavatossági és jótállási igények intézéséről szóló 19/2014. (IV. 29.) NGM rendelet alapján
Fogyasztó neve:................................................................................................................
Fogyasztó címe:................................................................................................................
Fogyasztó elérhetősége (telefon, E-mail):.............................................................................
Termék megnevezése:.......................................................................................................
Termék vételára:...............................................................................................................
Vásárlás időpontja:............................................................................................................
Hiba bejelentésének időpontja:............................................................................................
Hiba leírása:
Fogyasztó által érvényesíteni kívánt jog (megfelelő aláhúzandó):
javítás csere árleszállítás visszavásárlás
Kifogás rendezésének módja (amennyiben eltér a fogyasztó által érvényesített igénytől, akkor ennek indoka):
Kifogás rendezésének elutasítása esetén ennek indoka:
Fogyasztói jogvita esetén a fogyasztó a megyei (fővárosi) kereskedelmi és iparkamarák mellett működő békéltető testület eljárását is kezdeményezheti. Az eljárásra a fogyasztó lakóhelye vagy tartózkodási helye szerinti békéltető testület illetékes. A fogyasztó belföldi lakóhelye és tartózkodási helye hiányában a békéltető testület illetékességét a fogyasztói jogvitával érintett vállalkozás vagy az annak képviseletére feljogosított szerv székhelye határozza meg. A békéltető testületek elérhetőségei megtalálhatóak a www.bekeltetes.hu oldalon.
Alulírott fogyasztó jelen jegyzőkönyv aláírásával hozzájárulok, hogy a vállalkozás a jegyzőkönyvben rögzített adataimat a 19/2014. (IV. 29.) NGM rendeletben meghatározottak szerint kezelje.
A jegyzőkönyv felvételének időpontja:
Vállalkozás (cégszerű aláírása) Fogyasztó